Kurslitteraturen kom på posten för några dagar sedan och jag satte mig att läsa Grafisk kokbok 3.0 med markeringspennan i högsta hugg. Lustigt nog var det första jag upptäckte att titeln på den här bloggen till och med är mer charmigt förvirrad än vad som avsågs. En vektor är nämligen en rak linje mellan två ankarpunkter och det är en hopplöst föråldrad teknik, minsann. Bezierkurvor används numera i objektgrafik. Därför ska man kalla det för just objektgrafik och inget annat. Bezierkurvografik skulle bli alldeles för klumpigt.

I PDF:en nedan kan ni läsa svaren på den första uppgiften. Instruktionerna var att texten skulle få plats på en A4, det stod inget om att man måste svara på en A4. Dessutom tar jag för givet att de flesta kommer läsa det här på skärmen. Så jag gjorde ett eget pappersformat som är anpassat för att läsas på skärmen. Kunde inte låta bli att leka lite.

Inl. 1 – Digital bildbehandling