För den andra layouten till uppgift Inl. 3b gav jag mig i kast med att göra ett snyggt försättsblad till min flickväns kandidatuppsats i statsvetenskap. Det visade sig lättare sagt än gjort eftersom hon refuserade min första version. Då hade jag bara europaparlamentet med på bild. Det var tydligen vilseledande, så jag fick lägga till riksdagshuset också.

Jag ville göra saker på nya sätt den här gången, så jag har använt Illustrator för illustrationen. Man kan inte säga att jag är någon nybörjare direkt, men det är faktiskt första gången jag gör en hel bild i Illustrator. Innan har jag bara använt det för enskilda funktioner och sedan snabbt flytt tillbaka till mer bekanta program.

Det är också första gången jag testar på ‘grid system’ eller schweizisk grafisk design som jag också har hört att det kallas. Måste säga att jag gillar det skarpt. Layout är inte min starka sida, men med den här metoden har man ett rutnät att gå efter och resultatet ser nästan garanterat proffsigt ut.

thumbnail

Klicka på bilden