Det pågår en sorts reklamtävling arrangerad av organisationerna Don’t Drink and Drive, Prata om Alkohol och Vägverket, bland annat. Tävlingen går ut på att göra en kampanj för att minska onykterheten i trafiken.

Min idé var att göra en enkel tidningsannons i form av en serie. Den ska innehålla intressanta karaktärer och vara underhållande i sin egen rätt, men också förmedla ett budskap. Serien är uppdelad i strippar så det blir en sorts minimal cliffhanger efter var tredje ruta. Under strippen finns Don’t Drink and Drives loggo och en mer tydligt förmanande text om rattfylla, så att det inte går att ta miste på att det är en annons.

När det kommer till att nå ut till ungdomar har jag en del erfarenhet i och med min lärarutbildning och även från att ha arbetat som lärare. Jag är en stor anhängare av litteratur som en god förmedlare av kunskap. När ungdomar känner igen sina egna erfarenheter brukar de spetsa öronen. Därför ville jag göra serien i samma stil som man känner igen från många ungdomsböcker, där en vanlig tjej försätts i svåra situationer som känns trovärdiga och hanterar dem efter bästa förmåga.

Jag kunde omöjligt hinna rita hela serien, men jag skrev manus, skissade persongalleriet och gjorde en exempelstripp.

Tävlingsbidrag