Det här är sushibaren Ginza i Stockholm.

Vi har fått i uppgift att ge dem lite välbehövlig hjälp med deras grafiska profil.I slutändan handlar det om att skapa brevpapper, kuvert, menyer, flyers och allt möjligt. Plus att ge dem ett mer tilltalande skyltfönster, så klart. Men först ska vi formulera en strategi.

Här är en liten provtagning. (den inbäddade bilden fick av någon anledning helt fel färger, så klicka er gärna fram till den riktiga bilden.)

Min första tanke gick som vanligt till illustration. Jag fick en vision om en geisha med ett perfekt reklamleende. Problemet är att någon redan gjorde en tecknad geisha för den här uppgiften ett tidigare år. Antagligen hade jag sett den och lagt den på minnet men sedan glömt bort var den kom ifrån. Dessutom hade den idén gjort att jag som vanligt hade fokuserat all energi på teckningen och fuskat med designen som helhet.

Istället började jag i rätt ände för en gångs skull. Jag bestämde mig för en färgpalett bestående av rosa och ljusblå nyanser. Det finns inga andra färger jag förknippar mer med Japan. Dels på grund av kawaii-kulturen som är superstor där, men också för att man ofta ser bilder av rosa körsbärsblommor och avlägsna bergstoppar i blått dis på bilder från Japan.

När jag bestämde mig för vilka typsnitt jag skulle använda tänkte jag mycket på att göra det stilrent och undvika typsnitt som egentligen är parodier på japanska skrivtecken. Typsnittet som jag till slut valde för loggotypen är jag mycket nöjd med. Namnet Miso låter dessutom japanskt. För rubrikerna kommer jag att använda ett japanskt typsnitt som också innehåller västerländska tecken. För brödtext kommer jag använda mig av en vanlig serif, men har inte bestämt mig för vilken.

De senaste dagarna har jag knåpat ihop en del element som jag kommer att använda mig av i designen; ett mönster, en körsbärsblomma och lite gulliga träd. Målet kommer vara att placera dessa tillsammans för att få fram spännande kompositioner.