Jag har arbetat in i det sista med att få hemsidan i presentabelt skick och missade deadline för den här uppgiften.

Det är svårt för mig att bringa någon ordning i tankarna om vilka övervägningar jag har gjort under arbetets gång; mycket på grund av sömnbrist men också för att övervägningarna har varit så många. Det har inte handlat enbart om typografi. Ganska lite i det stora hela, faktiskt. Men tillräckligt mycket för att passa in i temat tror jag.

Här är min logotyp till att börja med.

Namnet Illustrius är en kombination av mitt namn Pontus och ordet illustration. Att det sedan låter som det engelska ordet illustrious ([i’lɐstriəs] adj. mycket berömd, ryktbar, lysande) skadar ju inte.

Jag har valt romerska typer för att matcha namnet. Övriga ställningstaganden har med färg och form att göra, men jag tycker att loggan förmedlar en skön känsla av västkust.

Nu kan ni ta en titt på hemsidan. Jag väntar här; ta god tid på er.

http://illustrius.se

Är ni tillbaka nu? Ok, bra. Nu är det meningen att jag ska använda rubrikerna från de andra deluppgifterna för att beskriva mina avvägningar och vad jag har gjort för att förädla produkten. Det kommer jag också att göra, men först tänkte jag tala lite om det som inte passar in under de rubrikerna.

Det allra viktigaste som finns att ta hänsyn till när man bygger en hemsida är användarvänlighet. Det måste kännas bra att navigera mellan sidorna. Att sidan följer gense standarder och är optimerad för sökmotorer är också viktigt. Jag har försökt att lägga en stabil grund med den här sidan, så mycket tid har lagts på att försöka göra sådana saker korrekt från början. Det stora modeordet för tillfället, sociala medier, spelar också in. Även om det inte varit min kopp te innan, så har jag försökt integrera så mycket sådan funktionalitet som jag känner mig förmögen att hantera.

Näst efter sådana grundläggande saker kommer bilderna. Det är först och främst för att visa upp mina bilder som jag har gjort sidan. Därför har jag försökt göra presentationen av bilderna så attraktiv som möjligt. För de större grafiska projekten har jag gjort montage som presenterar hela produkten i en bild, och satt den som ett sorts titelblad. Alla bilderna är skalade, färgjusterade och filstorleksoptimerade för webben, så att de ska se bra ut och ladda fort. Jag har märkt under tiden på den här bloggen att man inte kan lita på automatiska funktioner för dom grejerna. Bilderna får då helt förvrängd färgskala och det duger inte.

Sen kommer typografin. Det är en betydelsefull detalj och något som jag trots allt har lagt en hel del vikt på. Som beordrat kommer jag att använda rubrikerna nu. Fast jag har ingen aning om vad jag ska skriva under dem.

Historiska vingslag

Ja, som jag skrev när vi hade den här uppgiften så har jag tagit hänsyn till gamla beprövade etikettregler angående typografi när jag bestämde saker som bokstavsmellanrum, radavstånd, typsnitt och längden på raderna. Jag har följt många smakråd från böcker som Elements of Typographical Style. Inte slaviskt, men som jag har sagt tidigare så tror jag på att hålla sig nära etablerade ideal när det kommer till typografi.

Teknologisk utveckling

Det är bara att foga sig i de begränsningar som finns när det gäller typografi på webben. Fultrix för att komma runt dem gör oftast inte saken bättre utan skapar istället problem på den tekniska sidan. Det går inte att marginaljustera texten, det finns inget pålitligt sätt att tabulera, urvalet av typsnitt är begränsat och så vidare.

Aktörer, influenser och trender

Jag tror att det är trendigt med mindre flashiga sidor och sober typsättning på webben. Det passar hur som helst på en porfoliosida där innehållet ska vara i fokus.

Standarder och klassificeringar

Psykologiska effekter/konventioner

Jag har inget mer.